Príprava na čítanie a písanie začína oveľa skôr, než v školskom veku. Nejde pritom vôbec o to, urobiť z batoľaťa génia a naučiť plynulo čítať trojročáka. To len aby sme si rozumeli ;-) Pointou je ponúknuť deckám v rámci zábavy aktivity, ktoré ako bonus pomáhajú správnemu rozvoju čítania a písania, keď neskôr príde ten pravý čas.

Od narodenia bábätko žije obklopené ľuďmi, vníma reč, rozlišuje slová prv, než ich samo začne používať. Takisto neskôr začína rozlišovať písané slovo oveľa skôr, než samo začne písať alebo čítať. A tak ako vo všetkom, niektoré deti javia záujem o písanie a čítanie skôr, iné neskôr, jednému to ide lepšie, inému horšie. V prvom rade si treba uvedomiť, že zo všetkého najviac sa deti učia opakovaním. To čo počujú a vidia, to majú najväčšiu tendenciu opakovať.

Teda ak si budete spoločne čítať a ak deti budú vidieť vás – rodičov si čítať reálne papierové knihy a nie správy na topkách, a ak vás deti budú vidieť aj niekedy držať v ruke pero, nie len ťukať správy do mobilu, máte veľkú šancu, že samé zatúžia čítať knihy a písať listy.

A v podstate by som tu mohla aj skončiť :-) Buďte deťom príkladom, to je alfa a omega. No sú tu aj ďalšie fintičky, ktoré vedia pomôcť, aby všetko išlo ako po masle. Začať sa dá už od cca dvoch rokov a postupne pridávať náročnejšie aktivity, vždy však s ohľadom na aktuálne schopnosti a záujmy dieťaťa. Chceme mu predsa pomôcť, nie ho nútiť a demotivovať. Tu je teda zoznam mojich tipov, ktoré s deťmi sama využívam:

Presýpanie – aktivity praktického života okrem nácviku zručností pripravujú deti na písanie tým, že vedú ruku zľava doprava. Presýpacie aktivity sa dajú obmieňať takmer donekonečna – použite rozličné nádoby, veľké korálky, šošovicu či iné strukoviny, ryžu, dieťa môže presýpať z jedného džbánu do druhého, či z džbánu pomocou lievika do fľaše s užším hrdlom. Neskôr nech premiestňuje tieto materiály z jednej misky do inej pomocou lyžice.

Pipeta – dieťa premiestňuje vodu pomocou stláčania pipetky alebo kvapátka. Pre ešte zaujímavejší zážitok môžete vodu ofarbiť a dieťa môže skúšať rôzne kombinácie a vytvárať nové farby.

Pinzeta – pomocou pinzety môže dieťa premiestňovať pompom guličky, korálky, či prírodniny ako napríklad žalude. Ako podložku využite tvorítka na ľad, kartón od vajíčok alebo na väčšie predmety trebárs plech s jamkami na mafiny. Aj pinzety môžete obmieňať. Skúste veľkú drevenú kuchynskú obracačku, menšiu silikónovú, či kovové kuchynské klieštiky.

Navliekanie korálok – dieťa navlieka väčšie korálky na šnúrku alebo nastrkáva menšie korálky na chlpatý drôtik. Pripravte mu kartičky so vzormi, ktoré má vytvoriť. Bude si tým trénovať okrem jemnej motoriky aj vnímanie poradia a vzorov.

Kocky na kontrolná karta – podobne ako v prípade korálok, môžete dieťaťu pripraviť kontrolnú kartu s obrázkami kociek. Jeho úlohou bude z kociek zostaviť rovnaký vzor. Veľmi populárne je v tomto smere aj využitie kociek zo stavebnice Lego Duplo, ako napríklad toto alebo toto.

Vzory z nálepiek (pečiatiek) – ešte jedna aktivita na podobný princíp. Pripravte dieťaťu kontrolnú kartu so vzorom, vytvoreným napr. nalepením rozličných nálepiek, prípadne otlačením pečiatiek. Potom pripravte dieťaťu rovnako veľký kúsok papiera a rovnaké nálepky (pečiatky), aké boli použité na karte. Úlohou dieťaťa bude vytvoriť rovnaký vzor.

Kolíčky a dierková doska – jemnú motoriku a správny úchop trénuje napríklad aj zastrkovanie drevených kolíčkov do jamiek. Bežne dostupná je na tento spôsob hračka, pri ktorej zasúvaním farebných kolíčkov môže dieťa vytvárať obrázky. Alebo mrknite k našim českým susedom, na akú nádheru sa dá táto aktivita pretvoriť ;-)

Triedenie objektov – vizuálne rozlišovanie podporíte rozličnými aktivitami na triedenie. Dieťa môže triediť predmety podľa farby, veľkosti, či iných vlastností. Prepojte tieto aktivity aj s inými a vytvoríte spoločnú tému. Napríklad na jeseň môže dieťa triediť šišky, gaštany a žalude, na jar trebárs kvetiny či kamienky.

Vizuálne rozlišovanie – tomuto som už raz venovala celý článok. Ide kvázi o pexeso, priraďovanie obrázkov, ktoré vytvárajú dvojice.

Obrázkové bingo – každý hráč dostane svoj hrací plánik, v strede sú jednotlivo nastrihané kartičky. Kartičky po jednej odkrývame a ak má hráč daný obrázok na svojej hracej karte, položí si naň nejakú značku, my sme použili farebný kamienok. Vyhráva ten hráč, ktorý zaplní celý riadok kamienkami. Pri tejto hre si dieťa cvičí takisto vizuálne rozlišovanie, ale takisto si rozširuje slovnú zásobu.

Postupnosť – deťom vysvetlíme, čo znamená postupnosť, teda, že niečo sa deje v určitom poradí. Na našom konkrétnom príklade si sme podľa obrázkov na kontrolnej karte hovorili o púpave – ako z púčika postupne vyrastie púpava, opelí ju včelička a vytvoria sa na nej „padáčiky“, ktoré vietor rozfúka po záhrade a tak môžu narásť nové púpavy. Potom synček skladal rovnakú postupnosť, ale z nastrihaných jednotlivých obrázkov. Ak sa vám príbeh púpavky páči, obrázky si môžete stiahnuť na tejto stránke.

Puzzle – skladačky, či už drevené či neskôr kartónové deťom veľmi pomáhajú v rozvíjaní koordinácie oko-ruka.

Čo sem nepatrí? – dieťa v rade rovnakých, resp. príbuzných predmetov hľadá ten, ktorý tematicky k ostatným nesedí (napr. ovocie medzi zeleninou, červená loptička medzi zelenými a pod.)

Čo zmizlo? – na stôl rozložíme niekoľko predmetov, dieťa sa na ne zahľadí, potom predmety zakryjeme šatkou, dieťa má zatvorené oči, jeden predmet spod šaty vyberieme, šatku dvihneme a dieťa má určiť, čo zmizlo.

Prevliekacie karty – dnešný trh ponúka všelijaké prevliekačky, no aj doma si celkom jednoduchú verziu môžeme vyrobiť. Stačí dierovačom predierovať okraje kartóna či starej pohľadnice a máme hotovo :-) Dieťa potom otvormi prevlieka šnúrku (do topánok).

Poézia – spoločné čítanie je základ, to bez debaty. Nezabudnite však ani na poéziu, deti milujú rýmy, vnímajú rytmus reči, ktorý je pri básňach iný, ako u prózy. Nezabúdajme na klasické slovenské riekanky, rečňovanky, hádanky. Oprášte Zlatú bránu, či iné klenoty slovenskej ľudovej tvorby!

Prstové hry – naučte deti rôzne prstové hry, typu Varila myšička kašičku, Každá rúčka má prstíčky, Išla babka z kopčeka. Spojíte rytmus básničiek s motorickým rozcvičovaním drobných svalov rúk.

Návšteva knižnice – knihy nemusíme nutne vlastniť, môžeme si ich požičať. Vyberte sa spolu s dieťaťom do knižnice, ukážte mu, ako to tam funguje, nechajte ho poprezerať si detské knihy a samé si nejakú vybrať. Vopred je však potrebné nacvičiť si, ako knihu držíme v rukách, ako ju nosíme, ako opatrne otáčame stránky. Pretože si knihy vážime a chceme, aby nám aj ostatným deťom vydržali čo možno najdlhšie.

Trojzložkové karty – ešte prv, než sa dieťa naučí čítať, vníma písmená ako určité tvary. Preto dokáže priradiť názov ku príslušnému obrázku len podľa toho, ako slovo vyzerá napísané. Pripravila som teda niekoľko takýchto kariet, na ktorých je na jednej vždy obrázok aj s názvom, na druhej iba obrázok a na tretej iba názov. Najprv sme rozložili všetky karty s obrázkom a názvom, potom syn priraďoval karty s obrázkami a napokon s názvami.

Hmatové doštičky – montessori pedagogika používa na scitlivenie končekov prstov hmatové doštičky. Sú to doštičky so zrnitým (šmigľovým) povrchom. Povrch sa strieda od celkom hladkého po drsný. Pri používaní doštičiek si deti scitlivia prstíky na prácu s hmatovými písmenami.

Kreslenie – nechajte deti kresliť. Veľa :-)

Kovové šablóny – šablóny vedú ruku dieťaťa a výborne nahradia predškolácke písanky. Prečo? Pretože pri mnohých tvaroch jednoducho dieťa tvar v písanke vidí, ale jeho ruka ešte nemá dostatočnú istotu, aby tvar sama zopakovala len podľa toho, ako vyzerá. Kovový tvar je naproti tomu úplne jednoznačný. Dieťa ho prejde farbičkou a vždy dostane istý výsledok. Jednotlivé tvary sa dajú kombinovať a vytvárať tak zaujímavé obrazce, čím sa z nácviku písania stáva zaujímavá, kreatívna činnosť. Tvary sa môžu obkresľovať najprv z vnútornej strany šablóny, neskôr z vonkajšej. Dieťa môže obrázky vyfarbiť, vyšrafovať rovnými čiarami, či rôzne dotvoriť.

Vypichovanie – veľkým pripináčikom alebo špeciálnym bodcom môže dieťa vypichovať línie rôznych tvarov. Buď použijeme tvary z kovových šablón alebo iný obrázok, ktorý nám sedí k preberanej téme.

Kreslenie do piesku – deti si kreslia do piesku veľmi rady, ideálne paličkou v pieskovisku. Keďže sa v zime nedalo, využili sme pieskovničku. Synček si v nej rád kreslil voľne, čo mu napadlo, ale takisto som mu pripravila obrázky, v ktorých trénoval aj vizuálne rozlišovanie a snažil sa vytvoriť „záhradku“ ako ukazoval obrázok.

Všetky tieto aktivitky sú vhodné pre deti od cca 2,5 roka do cca 4 rokov. Nabudúce sa posunieme ďalej, k aktivitám pre deti od štyroch rokov vyššie ;-)

 

 

 

 

2 komentáre on 24 aktivít pre rozvoj čítania a písania

Napísať odpoveď pre Romana Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.