S nástupom do školy sa pre dieťa spája viacero obrovských zmien. Jednou z nich je aj to, že namiesto slobodného kreslenia má odrazu používať ceruzku na vytváranie presne určených tvarov, písmen. Aby sa docielil ten „správny“ tvar písmena, klasicky sa postupuje spôsobom nekonečného opakovania rovnakého tvaru, jeden vedľa druhého, riadok za riadkom.

Určite, môže to mať svoj význam, veď dobre vieme, že „practice makes perfect“. Ale buďme úprimní – je to neskutočná nuda. A tento prístup často vedie k stúpajúcemu odporu voči písaniu.

Napriek polemikám na tému, či je alebo nie je v dnešnej dobe písané písmo vôbec potrebné, zastávam názor, že vedieť písať rukou je jednoznačne užitočná zručnosť. Na druhej strane však žiadne z dnešných detí sa už asi nestane pisárom ani nebude ručne krasopisom prepisovať knihy. Vytvoriť v riadku dokonalú armádu navlas rovnakých tvarov písmen teda z môjho pohľadu naozaj postráda zmysel.

Vráťme sa však k nácviku písma, v zmysle motorickej funkcie ruky – držanie písacej potreby, narábanie zápästím, vytváranie želaného tvaru písmena. Toto všetko sa dá precvičiť viacerými spôsobmi, ktoré sú pestrejšie, dajú sa striedať a vzájomne dopĺňať, a dieťa sa pri nich menej unaví, či dokonca priamo zabaví. Tak poďme na to!

Kovové montessori tvary

Aj pani Mária Montessori bola toho názoru, že deti môžu precvičovať grafomotoriku aj iným spôsobom, než napodobňovať predpísané tvary do riadkov. Vytvorila sadu šablón s tvarmi, ktoré v rozličných kombináciách vytvárajú písmená. Obťahovanie šablón je výborná vec! Šablóna vedie ruku dieťaťa a bez toho, aby si to ono samo uvedomilo, ruka si postupne na tvary zvyká. Baví to aj malých perfekcionistov, ktorí síce ešte voľnou rukou tvar správne nakresliť nevedia, ale vďaka šablóne to zvládajú bravúrne. Šablóny sa dajú obťahovať ako po vnútornej strane, tak po vonkajšej – každý spôsob má svoj účel a precvičuje iné svaly.

Tvary sa dajú medzi sebou rôzne kombinovať, používať farbičky, obťahovať viackrát po sebe, vyšrafovať vnútro a vytvárať tak nekonečné množstvo kombinácií farieb a vzorov. Hotové malé umelecké dielo! A ako sama M. Montessori hovorí, týmto spôsobom deti urobia niekoľkonásobne viac čiar, než do hociktorej písanky, bez toho, aby sa pri tom stihli nudiť.

Vyšívanie a práca s vlnou

Dieťa nemusí držať len pero a písať len na papier, aby si precvičilo zručnosti potrebné k písaniu. Obzvlášť tie kreatívnejšie duše poteší práca s klbkom vlny. My sme skúsili vytváranie tvarov z vlny a ich nalepovanie na výkres, a tiež vyšívanie. Na vyšívanie som použila kartón s predkreslenými obrázkami a vyrazenými dierkami. Synček potom len tupou ihlou prevliekal priadzu hore a dole – predným stehom. Rovnako sa dá použiť aj nie príliš hustá tkanina, napr. vrecovina. A áno, smelo to ponúknite aj chlapcom, toho môjho to veru na pekných pár chvíľ zabavilo. ;-)

Bodkovanie

Tu mi išlo najmä o zoznámenie sa s tvarmi písmen a poukázanie na to, ako sa spolu spájajú a vytvárajú tak slová. Slová som na papier napísala ja a synátor ich potom vatovou tyčinkou namočenou do farby vybodkovával. Slová si vyberal sám a keďže ho najviac zaujímajú dinosaury, diktoval mi samé krkolomné názvy jašterov. Bolo úžasné ho sledovať, ako sústredene pokračuje, bodku za bodkou, až na koniec dlhokánskeho slova, hoci pri písaní sa bežne sťažuje už na dvojslabičné slová ako na príliš dlhé. :-)

Slané písmená a vodové farby

Aj v tomto prípade išlo najmä o zoznámenie sa s tvarmi písmen. Zo všetkých aktivít táto bola pre mňa najnáročnejšia na prípravu, no zato pre drobca najzaujímavejšia na realizáciu. :-) Deň vopred som nastrihala kartónovú škatuľu na menšie kúsky, napísala si ceruzkou písmená a potom ich pretrela štetcom namočeným v tekutom lepidle. Do lepidla som nasypala soľ a nechala vyschnúť. Nasledujúci deň som písmená dala synovi spolu s vodovými farbami a pipetkou. Pomocou pipety potom naberal farbu a po kvapkách kvapkal na slané písmená.Práca s pipetou si vyžaduje trochu trpezlivosti aj zručnosti. A hoci nejde priamo o písanie, dieťa sa oboznamuje s tvarom písmena aj koordinuje pohyby ruky.

Wow efekt v tomto prípade je zaručený! Farba sa v soli nádherne rozpíja, takže sa tiež dalo pekne vyšantiť s prelínaním farieb. Keď farba vyschla, z farebných písmen sme mohli skladať slová.

Plastelína

Tu už prechádzame k „naozajstnému“ tvarovaniu písmen. Je to jednoduché, Najprv z plastelíny vyšúľať hada, potom vytvarovať písmeno. Takéto hmatateľné tvarovanie písmen pomáha ich osvojeniu a tiež uvedomeniu, ktorá línia sa ťahá ako prvá, ako sa písmená nadpájajú a podobne. Technika je vhodná aj pre deti, u ktorých je podozrenie na dyslexiu a pod.

Písanie do piesku (krupice)

Písať do písanky je nuda, ale prstom do piesku – to je niečo celkom iné! Chyba nebude zo zošita naveky kričať, stačí potriasť podložkou a začíname zas odznova. Takéto písanie má aj viacero variácií. Písať sa dá prstom, ale tiež paličkou či dokonca husacím brkom – to bol onoho času veľký hit u nášho prostredného :-) Aj u najmladšieho tento spôsob zafungoval – písal si vyše pol hodiny, radostne a sám od seba!

Voskovky na sklo, popisovateľná stena, tabuľa

Nemusí sa všetko odohrávať len v sede a za stolom. Zvlášť u detí, ktoré majú rady pohyb a takpovediac neposedia. Dajte im písať na vertikálne povrchy. Napríklad okná. Áno, bude ich potom treba umyť, ale nevravím, že treba popísať všetky okná v byte. :-) Stačí jedno – u nás sa osvedčili balkónové dvere, pri ktorých sa dá stáť bezpečne, na zemi, a písať priamo vo výške svojich očí.

Alebo možno máte doma detskú tabuľu – aj na tú sa dá písať. Alebo natrieť tabuľovou farbou veľkú dosku, v primeranej výške pripevniť k stene a máte ďalšiu plochu na písanie. Alebo pripevniť veľký papier na chladničku alebo dvere a navzájom si písať odkazy.

Písanie v stoji pomáha lepšie sa sústrediť roztržitým deťom, precvičuje iné svaly, než písanie v sede pri stole a poskytuje nový uhol pohľadu, nový zážitok.

Samozrejme, nič z tohoto by nemalo prebiehať pod nátlakom, inak sa aj tá naj aktivita stane otravnou a namiesto záujmu prehĺbi odpor. Nájdite si teda to svoje, čo vyhovuje vášmu dieťaťu a skúste mu nácvik písma čo najviac spestriť.

Prajem vám príjemné chvíle!

 

2 komentáre on 7 nápadov na rozvoj grafomotoriky a písma – veselo a bez písanky

  1. Dobrý deň Majka, veľmi rada čítam Váš blog :) Na tento najaktuálnejší ma upozornila priateľka. Obe máme doma prváčikov a “bojujeme” so spomenutou nudou :D Ďakujeme tak za cennú inšpiráciu pre nás a rovnako pre naše deťúrence. Všetko dobré :) Katka

    • Ďakujem za komentár Katka! Som rada, že som mohla inšpirovať. U nás je písanie „boj“ pri každom dieťati, tak hľadáme finty, ako si to spríjemniť, ozvláštniť. :-) Tak verím, že sa to podarí aj Vám!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.