Slnečné jesenné dni sa snažíme tráviť čo najviac v záhrade. Čerpať energiu zo slabnúcich slnečných lúčov. Pripravovať záhradku na zimný odpočinok. A skúmať samozrejme :-)
Keďže máme pozemok na ťažkej ílovitej zemine, pred domom ešte pozostatky stavebného piesku a v záhrade dovezenú hlinu na pestovanie, mali sme dostatok podnetov na skúmanie rozdielov jednotlivých druhov pôdy.
Na úvod decká nabrali ľubovoľnú vzorku hliny. Lupou pozorovali a zisťovali.. že tá pôda nie je vôbec jednotvárna, studená, mŕtva hmota. Že sú v nej chrobáčiky, korienky rastlín, drobné zrnká kamienkov, kúsky odumretých stoniek a pod.
A že je v pôde dokonca aj voda – to sme si overili tak, že sme odobratú pôdu nasypali do zatváracieho sáčku a vyložili na okno.
Po necelej hodinke sa sáčok parádne zarosil.
Ďalej sme sa rozprávali o úrodnosti pôdy. Ktorá pôda je úrodná? Prečo? Prečo na púšti nedopestujeme mrkvu a na íle kaktusy? Je dobré, keď pôda vodu prepúšťa alebo udržiava? Ktorá pôda v sebe vodu drží a prečo?
Nachystali sme si tri fľaše, na ne som pripevnila kávové filtre.
Do filtrov sme nasypali približne rovnaké množstvá hliny, ílu a piesku. Pre istotu sme si poháre označili, pretože po stretnutí s vodou všetky vzorky vyzerali ako hnedá džabanica :-)
Potom sme si nachystali 3x rovnaké množstvo vody a nechali ju pretiecť cez jednotlivé vzorky. Stopovali sme pritom čas, za ktorý voda pretečie.
K aktivitkám ma inšpirovala jednak druhácka prírodoveda, jednak fantastická kniha, ktorú sme nedávno kúpili. Vďaka nej sme sa porozprávali aj o tom, čo je ornica a čo je pod tou časťou pôdy, kde sa lopatkou neprehrabeme :-)
No a takto to celé spracovala naša štvrtáčka.
Tak teda hurá do prírody, kým je pekne, užite si slniečko a spoznávajte :-)
úplná paráda… áno, presne takto si predstavujem poznávanie a učenie sa v praxi… tlieskam :-) a v dobrom závidím, ten domček… snáď aj my sa raz dočkáme… zatiaľ objavujeme v záhradke :-)
ďakujeme :-) a aj záhradka je super ;-)
perfektne…