V náväznosti na aktivity o vode a zemi sme sa dostali aj k rozličným formám, ako na seba voda a zem pôsobia a aké útvary takto vznikajú. Oproti predošlým aktivitám, táto najmladšieho až tak za srdce nechytila, o to viac sa ale páčila starším dvom. V montessori pedagogike je táto aktivita určená už predškolákom, no keďže v tom čase sme sa ešte montessori nevenovali, prebrali sme si to teraz. Išlo nám to teda o čosi rýchlejšie, všetko sme zvládli rozdelené na dve časti. Pri mladších deťoch by som ale tému rozkúskovala na viac krát, podľa veku a záujmu, aby informácií nebolo naraz priveľa.

Prípravná fáza bola v tomto prípade pre mňa najzložitejšia. Vyrobila som hmatové doštičky s rôznymi formami povrchov z drevenej preglejky a korku, aby mali plasticitu. Tieto doštičky sa samozrejme dajú kúpiť aj hotové, ale že som kreatívny nadšenec, prečo si to trochu nespestriť. :-) Potom som mala tlačiaci, laminovací a orezávací maratón. Vytlačila som trojzložkové karty so schémami foriem zeme a vody, takisto karty s reálnymi obrázkami, ako tieto formy vyzerajú v prírode a tiež malú knižočku s krátkym popisom ku každej z foriem.

A potom hurá, sláva, môžeme sa pustiť do učenia. Keďže deti mali o tému záujem samé, akonáhle som povedala, že mám niečo ďalšie k zemi a vode, už sedeli na koberčekoch a tešili sa, čo príde. Na úvod som pripravila misku s tvarom ostrova, ktorý som vopred vyrobila z plastelíny. Do misky som potom priliala vodu, pre efekt zafarbenú modrou potravinárskou farbou. Takto nám vznikla prvá forma – ostrov.

 

K forme som pridala kartičku s reálnym obrázkom ostrova. Deti si všímali, čo má spoločné môj plastelínový model s obrázkom, až vyvodili záver, že ostrov je pevnina zo všetkých strán obkolesená vodou. Čo však bude voda, zo všetkých strán obkolesená pevninou? Ukázala som ďalší obrázok, jazero. Postupne som rozložila všetky fotky rozličných útvarov zeme a vody. Pri každom som sa snažila nechať deti nájsť to podstatné, vyvodiť nejakú všeobecnú definíciu, spomenúť si, či sa s takým útvarom už niekde stretli.

Priradiť správne názvy s trojzložkovými kartami už potom bola hračka. A najväčšia zábava bola vyrábať všetky formy z plastelíny. To nadšenie, keď zistili, že po vyrezaní jedného tvaru majú v rukách rovno druhý, komplementárny! Dokola modelovali a prelievali vodu a výtvory mi nosili ukazovať a musela som hádať, čo vytvorili. Aj neskôr, keď už sme plastelínu odložili, prostredný syn ďalej špekuloval a vymýšľal, z čoho ešte by sa dali tieto tvary vyrábať.

Nasledujúci deň sme si pripomenuli hmatový glóbus a to, že plocha, ktorá je na ňom hladká a modrá je voda, naopak zem je znázornená drsnou, vypuklou sivou farbou. Hmatový glóbus je v prvom rade schematický, nie je úplne detailne presný, slúži však na to, aby nám ukázal rozloženie vody a zeme na našej planéte. Podobne schematické sú aj doštičky, ktoré som pripravila. Majú nám demonštrovať, ako na seba pôsobia voda a zem a aké útvary vytvárajú. Postupne som na koberček vykladala kartičky so schematickými obrázkami foriem zeme a vody, každý obrázok som najprv pomenovala a potom k nemu prečítala príslušný krátky popis.

Decká potom pracovali samostatne, každé podľa svojho záujmu a nápadov – spájali kartičky s doštičkami, priraďovali mená z trojzložkových kariet k doštičkám, hľadali páry z kariet s fotkami a kariet so schémami, priraďovali fotky k doštičkám.

Na záver, aby sme si všetko zapamätali, si deti zakreslili tieto formy aj s ich názvami, dcérka najstaršia mala písaciu náladu, tak sa inšpirovala knižočkou a ku každému útvaru pridala aj popis.

A tak sa nám pekne rozrastá naša geografická polica, načase vyriešiť umiestnenie trojzložkových kariet. :-)

Som veľmi rada, že decká téma zaujala. Vidím, že sa jej budeme venovať aj v nasledujúcich dňoch. Sama som zvedavá, kam až nás ich záujem dovedie. :-)
Tak teda veľa zvedavosti a tvorivosti aj vám!

 

2 comments on “Formy pevniny a vody”

  1. Majka, opat raz cosi z coho sa mi otvorila sanka a povedala som si hor sa do prace Gabriela!!!! Urcite obdivujem vasu sikovnost a zrucnosti, takto si aj ja predstavujem travit cas s mojimi dettmi. Dakujem, krasny dnik Gabika

    • Ďakujem za krásny komentár Gabika! Fakt ma veľmi teší, keď môžem druhých pozitívne inšpirovať. Tak držím palce, nech sa aj Vám darí tráviť čas s deťmi presne podľa Vašich predstáv! :-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.