Záujem o geometriu u nás doma stále trvá a tak, aby sme nesedeli iba s nosom v knihe, robíme čosi aj rukami.

Montessori materiál farebné kruhy, trojuholníky a štvorce máme už nejaký čas, najprv sme ho ale využili viac-menej na hranie. Deti vytvárali rôzne obrázky, veľký trojuholník bol kornútok, farebné kruhy kopčeky zmrzliny, zo štvorcov vyskladali robota a podobne. Popritom si uvedomovali limity týchto tvarov, čo sa poskladať dá a čo už je náročnejšie. Keďže z každej farby a rozmeru je vždy len jeden kus, bolo sa niekedy treba dobre zamyslieť.

Medzi hrou som občas prehodila niečo o tom, že si všimneme, či je tvar vnútri iného tvaru, či sa dotýka alebo ho pretína. Jednotlivé farby sa v sade vyskytujú v rozličných veľkostiach, preto ich deti prirodzene začali ukladať na seba, od najväčšieho po najmenší. Takto sme sa dopracovali k tomu, čo to znamená, keď sú kruhy sústredné. No a keďže teraz máme na geometriu fakt citlivé obdobie, rozprávali sme sa aj o ďalších možnostiach, ako môžu byť geometrické tvary vzájomne uložené. Zoznámili sme sa s pojmami vpísaný a opísaný, pretínajúci sa, susediaci, dotýkajúci sa.

Včera mi napadlo, že skúsim, či si deti niečo pamätajú, predsa odkedy sme sa o týchto veciach rozprávali už uplynulo pár dní, možno aj týždňov. Na kúsky papiera som napísala rôzne pojmy a kým som varila, deti sa pustili do práce. Najväčší problém bol umiestniť tri trojuholníky tak, aby sa dotýkali v jedinom bode :-) Inak musím povedať, že im to išlo výborne. Na jednej strane ma to veľmi potešilo, na druhej som si vlastne len opäť potvrdila, že keď máme šancu si veci chytiť, tá stopa v pamäti ostane hlbšia.

Tak hurá do chytania, skúšania, skúmania a spoznávania! :-)

2 komentáre on Hry s geometrickými tvarmi

    • A aké je pravé Montessoriovské využitie? :-)) Nič konkrétne som nikde nenašla tak sa nechám poučiť ;-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.