Keď som sa s montessori metódou ešte len zoznamovala, mala som pocit, že to najdôležitejšie na nej sú rôzne hračky či pomôcky, celkom odlišné od tých, ktoré bežne vídame v hračkárstve. Veľmi ma fascinovali, ich jednoduchosť, tvar, použitie… Lenže postupom času zisťujem, že je tu čosi dôležitejšie ako tento materiál.

Samotná Mária Montessori hovorí, že jej metódu utvára pripravené prostredie, osobnosť učiteľa a pomôcky. Myslím, že nie náhodou sú pomôcky až na treťom mieste. Aplikovať princípy sa totiž dá, aj keby sme doma nemali nič „originál montessori“.

Keď si pozorne všimnete malé dieťatko, uvidíte, že prácu nepovažuje za otravnú povinnú jazdu, ale naopak – za skvelú zábavu,. Deti totiž prirodzene CHCÚ niečo robiť, zamestnávať svoje rúčky, trénovať motoriku, zdokonaľovať svoje pohyby. A žiadna hračka nie je lepšia než skutočný život, skutočné predmety, skutočné činnosti.

Rodičia sa často boja dať dieťaťu ozajstný riad a nahrádzajú ho plastovým. Ale prečo vlastne? Ak by sa tanier rozbil, o čo ide? Pokiaľ nepoužívate tisíc eurovú súpravu od Villeroya, išlo by o stratu maximálne pár eur. A ak vezmeme do úvahy, že rodičia neváhajú kúpiť deťom čokoľvek od plyšákov po trampolínu, za čo utratia neporovnateľne viac peňazí, skutočne nevidím dôvod oplakávať jeden rozbitý tanier. Verte mi, za tých desať rokov, čo som matkou, sa u nás rozbilo len veľmi málo riadu, a aj to som poväčšine mala na svedomí práve ja.

Tak teda, čo praktického dať deťom robiť? Ideálne je až tak veľa nevymýšľať, len ich jednoducho zapájať do bežných činností, ktoré počas dňa robíte. Už ročné dieťa vám bude s radosťou pomáhať vyberať riad z umývačky, o čosi staršie môže roznášať príbory na stôl. Nechajte dieťa zaniesť čosi oteckovi do vedľajšej izby – bude sa cítiť nesmierne dôležito!

Kuchyňa je úplným rajom detí. Dovoľte im zoznámiť sa s rôznym kuchynským náradím od hrncov, cez varešky po rôzne nádobky. Pripravujte spolu jedlá, nechajte ich ukladať ovocie na koláč alebo olivy na pizzu. No  čo, že to nebude vyzerať ako od šéfkuchára, dôležitý je proces. Pokiaľ je to možné, dieťa pri práci neopravujte.

Nebojte sa dieťa učiť používať aj nôž, zo začiatku nech trénuje na mäkkých jedlách ako je vajíčko či banán, po zvládnutí techniky krájania si bude vedieť nakrájať aj syr či tvrdšie ovocie. Okrem toho môže šúpať zemiaky, nastrúhať syr či uhorku, olúpať škrupinu z uvareného vajíčka.

Aj ak máte doma umývačku, nechajte dieťatko poumývať pár riadov. Pre mnohé deti je voda veľmi fascinujúca a takto môžu spojiť príjemné s užitočným.

Praktický každá z domácich prác sa dá robiť s dieťaťom, hoci výsledok nebude dokonalý, pre malého človiečika je proces veľmi dôležitý. Môže vám pomôcť nakladať špinavé prádlo do práčky, vybrať čisté von, vešať na sušiak, párovať ponožky. Dajte mu trochu vody do fľaše s rozprašovačom a do ruky handričku – môže umývať trebárs balkónové dvere. Po jedení nech utrie handričkou stôl, odloží tanier, odnesie smetie do koša.

Záhrada je takisto fantastickým miestom pre rozvoj všetkých zmyslov. Na jar môžete spolu kopať v zemi, objavovať dážďovky, sadiť semienka, polievať a tešiť sa z úrody. Nechajte deti oberať zrelé paradajky, či ovocie z kríkov a lúskať hrach zo strukov. Ak záhradu nemáte, zasaďte čosi aspoň do kvetináča na balkóne či okennom parapete. O zázrak premeny semienka na chutnú zeleninku by deti fakt nemali byť ukrátené.

Ak chceme dieťatku pomôcť zdokonaliť pohyby rúk a trénovať koncentráciu, môžeme mu prichystať podnosy s aktivitami na nácvik presýpania, prelievania a podobne. Pomocou týchto aktivít sa naučí lepšie koordinovať svoje pohyby, čo mu pomôže pri samostatnom jedení, nalievaní si vody do pohárika, dokonca neskôr pri písaní. Začneme s jednoduchým presýpaním napríklad fazuliek, cestovín, kávových zŕn z jednej misky do druhej, Striedame aj obsah misiek aj rôzne druhy lyžíc a naberačiek.

Neskôr trénujeme presýpanie drobných zrniečok, napríklad ryže, z jedného džbánu do druhého. Ďalšou fázou je prelievanie vody, ešte neskôr aj s použitím lievika.

Možností je neuveriteľne veľa a ako vidíte – nič špeciálne ani drahé k tomu netreba. Dôležité je iba umožniť dieťaťu podieľať sa na chode domácnosti, rešpektovať jeho tempo a neopravovať prípadné nedostatky.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *