V prvom článku o podstatných menách som spomínala, že sa tým spokojne môžu zaoberať aj deti v predškolskom veku. Dnes sa dostaneme o čosi hlbšie, skôr na úrovni školákov.

Pri hre na farmu som deti požiadala, aby vytvorili zo zvierat rodinky. Aspoň z tých, ktorých sme mali príslušné figúrky :-) Deti dostali papiere a perá a mali ku každému zvieratku napísať jeho meno. Potom sme si rodinky postavaili do radu a papieriky s názvami takisto zoradili pekne do stĺpcov pod seba. Ovca, baran, jahniatko, koza, cap, kozliatko, krava, býk, teliatko… Postupne sa deťom samým vyjasňovalo. Vždy tu máme mamku, ocka a mláďatko. Pritom je to zvieratko to isté, ale môže mať tri rôzne názvy! Na základe čoho? Na základe pohlavia! Takto sme sa ľahko dopracovali k vyvodeniu, že podstatné mená môžu mať mužský, ženský a stredný rod. Potom sme sa snažili vymyslieť čo najviac príkladov, a keď sme vyčerpali živočíšnu ríšu, rozmýšľali sme, ako je to pri rozličných predmetoch.

Vrámci „rannej rozcvičky“ som opäť raz deťom rozdala čierne papieriky s nápismi, nech teda rozložia názvy ku príslušným veciam. Synátor síce pregúľal očami, že toto sme už robili, ale predsa sa do ukladania pustil. Tu však na decká čakalo prekvapenie. Medzi kartičkami s názvami vecí (typu stolička, okno, kvet) sa odrazu zjavila kartička s nápisom „priateľstvo“. Hm, kde ju však položiť? Veľmi ma dojalo, keď kartu s nápisom „láska“ položili na mňa :-) Spolu sme sa však zhodli na tom, že sú kartičky, ktoré nevedia nikam položiť. Pozorne sme si prezreli  tie, ktoré nám ostali. Čo majú spoločné? Sú to pocity, pozitívne aj negatívne, vyjadrujú vzťah… skrátka veci, ktoré síce sú súčasťou nášho každodenného života, ale nemôžeme ich vidieť ani chytiť. Následne sme skúšali vymyslieť ďalšie príklady – čo ešte cítime, ale nevidíme? Na záver sme pozbierali kartičky z rôznych predmetov, uložili ich na dve kôpky a každá dostala svoj názov. Dozvedeli sme sa teda, že podstatné mená môžu byť konkrétne a abstraktné.

V ďalšej lekcii nám pribudli kartičky s názvami rôznych miest, ako les, kúpalisko, múzeum a pod. Primiešala som ich medzi kartičky s názvami osôb a vecí a deti dostali za úlohu rozdeliť slová podľa toho, ako spolu súvisia. Vtipné mi na tom celom bolo, že hoci roztriedili všetko na prvý šup správne, nevedeli nijakovsky prísť na to, ako pomenovať to, čo majú miesta spoločné. Bola z toho veľmi plodná diskusia, kde sme rozobrali aj viac, než som mala v úmysle :-) Napokon, že spoločný názov je „miesta“ som im povedala ja, ale to už bola len tá čerešnička, cesta k výsledku bola tentoraz oveľa zaujímavejšia!

Napokon nám ostali vlastné podstatné mená. Opäť prišli na rad kartičky. Do jedného stĺpca som poukladala pomenovania ako rieka, planéta, syn, mačka, do druhého stĺpca zas príslušné názvy, napr. Dunaj, Venuša a pod., ale v prehodenom poradí. Najprv sme sa snažili prísť na to, prečo sú jednotlivé slová v dvoch stĺpcoch a čo majú slová vrámci jedného stĺpca spoločné. Ako prvé udrelo do očí veľké začiatočné písmeno u slov pravého stĺpca. Potom mali deti za úlohu vytvoriť zo slov správne dvojice. Bolo to samozrejme dosť ľahké. Pri cvičení sme si však všimli, že priraďovaním slova s veľkým začiatočným písmenom, výsledná dvojica slov má oveľa konkrétnejšiu podobu. Keď poviem planéta, nikto nevie, ktorú presne myslím. Naopak, keď poviem Dunaj, každý hneď vie, že ide o rieku. Takto sme došli k záveru, že existujú podstatné mená všeobecné, ktoré označujú viacero vecí s rovnakými vlastnosťami, ale tiež vlastné, ktoré nám dodávajú jedinečnosť, sú vlastne našim MENOM v pravom zmysle slova.

Tak a týmto sme tému podstatných mien (dúfam) dostatočne vyčerpali :-) Keďže gramatika nie je obľúbeným predmetom snáď žiadneho dieťaťa, sporadicky si rôzne lekcie opakujeme, aby sa pamäťová stopa prehlbovala. Vidím však, že tomu stačí venovať oveľa menej času s oveľa lepším výsledkom, než keď sme sa snažili ísť podľa „klasických“ učebníc. Dúfam, že som všetko napísala dostatočne zrozumiteľne a že to pomôže aj Vám, zabaviť sa pri takejto nudnej záležitosti :-)

3 komentáre on Slovné druhy na Montessori spôsob – podstatné mená (2.časť)

  1. Vas blog som nasla nahodou a narychlo si pozrela niekolko clankov. Vsimla som si, ze mate pekne zvieratka. Prosim, odkial ich mate?

    • Zdravím Slávka! Zvieratká sú zn. Schleich, väčšinou ich kupujem náhodne, kde narazím na dobrú cenu :-) Poprípade aj zn. Mojo sú super a o kúsoček lacnejšie.

Napísať odpoveď pre Majka Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.