Ako zaujať predškoláka a dvoch druhostupniarov naraz? Nuž veru – ťažko. Ale občas sa zadarí aj takýto malý zázrak. :-)

Príroda a veci s ňou súvisiace sú u všetkých troch našich detí našťastie vždy top témou. Tak som prelustrovala internety, pozapájala všetky kreatívne bunky a práve máme za sebou parádny prírodovedný týždeň. Tentoraz sme sa zamerali na korene rastlín.

Spomedzi všetkých ostatných rastlinných orgánov, korene sú, chúďatká, najviac nenápadné a tak im bežne možno nevenujeme toľko pozornosti, koľko by si zasluhovali. Veď predsa aj najmenšie dieťa rýchlo spozoruje, že keď kvietok odtrhneme, veľmi rýchlo sa jeho život skončí, zvädne. Je teda jasné, že od koreňa závisí život celej rastliny. Tak sme sa pozreli na korene vedeckým okom.

Ako prvé som využila klíčky, ktoré priebežne nakličujem prakticky stále. Mohli sme pozorovať, že zo semienka vylezie ako prvý skutočne korienok. A len čo začne svoju prácu, môžu sa brať na svet aj prvé lístky. Aj aktuálne ročné obdobie veci pomohlo – vonku už kvitnú púpavy, fialky a iné kvetinky, tak sme pre vedecké účely zo dva vytrhli. A tu sme si uvedomili hneď jednu z dôležitých funkcií koreňa – udržiava rastlinu pevne v zemi. Len si to skúste, vytrhnúť púpavu aj s koreňom! Na to, aká je to maličká rastlinka, vytrhnúť ju dá parádne zabrať. Vlastne sa to zvyčajne ani celkom nepodarí, časť koreňa vždy ostane v pôde.

Takto názorne sme si mohli obzrieť koreň a všímať si, aká je jeho stavba. Niečo vidíme voľným okom, na niečo sme si pomohli lupou a napokon na niečo mikroskopom. Koreňové vlásky pekne vidno na mladých klíčkoch reďkovky. O tom, aký majú jednotlivé časti koreňa význam som vytvorila aj kartičky s popismi. Najmladší si priraďoval obrázky s názvami, veľkáči sa vzdelávali a čítali texty. Dozvedeli sme sa aj o tom, kde má koreň „rozum“, teda ako vie, že má rásť smerom nadol, hoci by sme ho zasadili akokoľvek.

Keď už sme mali vytrhnutú púpavu, vytrhli sme aj trs trávy. A všímali si rozdiely. Kým u púpavy jednoznačne dominuje hlavný koreň, z ktorého vybiehajú menšie korienky, u trávy akosi nie a nie nájsť hlavný koreň. Takto došla reč na rôzne typy koreňových sústav.

Nasledujúci deň som nachystala rozličnú koreňovú zeleninu, čo chladnička dala. A opäť sme sa pustili do pozorovania. Pre tých väčších už nebolo žiadnou novinkou, že tieto vzorky zeleniny sú koreňmi rastliny, najmladší to však tiež rýchlo vydedukoval, lebo už vie, že mrkva rastie pod zemou. A kým si on vyfarboval maľovanku rozličných druhov zeleniny, my s veľkáčmi sme sa rozprávali, že toto čo vidíme, sú korene, ktoré majú funkciu zásobnú. A zásobné korene môžu vytvárať všakovaké tvary. Trochu nás zamotal zemiak a batát, tak sme si vysvetlili, že zemiak je premenenou stonkou, zatiaľ čo batát je zásobným koreňom – koreňovou hľuzou.

Ďalšia téma boli ďalšie premeny koreňa. Lebo rastliny obývajú najrozličnejšie biotopy a preto sa im rozlične prispôsobujú svojim tvarom a aj svojimi koreňmi. Na ukážku sme si prezreli vzdušné korene orchideí a monstery, ktoré doma pestujem, a tiež priliepavé korene brečtanu, vďaka ktorým brečtan pevne obrástol múrik pred našim bytovým domom.

Najväčší wow efekt ale spôsobili mangrovy. Obzerali sme ich v úžasnej knihe Botanikum aj googlili po internete. Pozrite si to aj vy! Vytvárajú až dva druhy adventívnych koreňov. Jedny barlovité, ktoré im pomáhajú udržať stabilitu v bahnitej pôde, kde rastú, a druhé dýchacie, ktoré fungujú ako šnorchle – vyrastajú smerom nahor a pomáhajú rastlinám dýchať. Celkovo sú mangrovy nesmierne zaujímavé rastliny, ale to už by bolo na inú tému. :-) Vysvetlili sme si aj rozdiel medzi epifytickou a parazitickou rastlinou a s tým súvisiaci rozdiel v ich koreňoch.

Deckám sa téma tak náramne zapáčila, že si ešte aj písomku vypýtali :-)

A nech to celé nie je len moja práca, decká dostali za úlohu vybrať si nejakú z foriem koreňov, ktorá ich zaujala a prichystať mi prednášku. Vznikol z toho pekný projekt o koreňovej zelenine.

Samozrejmým koncom zeleniny, o ktorej sme sa učili, bolo, že skončila na tanieri :-) To je zas prepojenie s praktickým životom. V závere týždňa sme obohatení o kopec nových vedomostí! A ani to nebolelo. Kiež by takto krásne išlo celé učenie, no nie? :-)

 

____
PS: Ak sa vám kartičky páčia a myslíte, že by vám v učení pomohli, napíšte mi na majka (zavináč) maminzapisnik.sk, podelím sa ;-)

 

4 komentáre on Učíme sa spolu – o koreňoch rastlín

  1. Mila Majka,ani by som neverila,kolko sa da vytazit pri domacom vyucovani.A k tomu taka trivialnost-korenova zelenina😉Dakujem vam, opat ste ma inspirovali.Krasny den.

  2. Skvelý článok, kde ste prosím kupili kartička a knižky okrem Botanicu. Dakujem a fandíme.

  3. Velmi som si oddychla pri citani tohto clanku, nadherne kreslite, vyber knih je paradny a deti pripravili krasnu prednášku.
    Obdivujem Vasu predstavivost a snahu dat detom co najviac do života, je dar mat taku maminku👍 Budem Vas sledovat a inspirujem sa, aby som raz ked moj syn bude starsi, mala v zasobe aspon nieco, co ho priucim rovnakym stylom❤️

Napísať odpoveď pre Gabriela Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.