Montessori pedagogika je známa tým, že dbá na rozvíjanie všetkých zmyslov. A tieto zmyslové pomôcky sú navyše z tých, ktoré si vieme ľahko vyrobiť doma. tak prečo to neskúsiť, že? Tentoraz si s nami môžete vyrobiť čuchové fľaštičky.

Ako je už z názvu jasné, fľaštičky slúžia na rozvoj čuchu. Ich výroba zaberie doslova len pár minút.

Potrebujeme 10 rovnakých fľaštičiek, ideálne nepriehľadných, aby vnútro fľaštičky neodpútavalo pozornosť, vatu a vonné oleje.

Do fľaštičiek si dáme po troške vaty.

Potom ich rozdelíme na dve pätice. Jednu označíme (napríklad) červenou a druhú modrou farbou. Ja som použila malé nálepky z papiernictva, ktoré sme mali doma. Dôvod farebného odlíšenia je ten, že potrebujeme mať jasne rozoznateľné dve sady fľaštičiek.

Z každej sady potom berieme po jednej fľaštičke a na vatu nakvapkáme pár kvapiek esenciálneho oleja. Pozor, netreba to prehnať, aby aktivitka neskončila s bolením hlavy :-) Niektoré vône bývajú silné, stačia 2-3 kvapky, z levandule a pomaranča som dala po 5 kvapiek, tieto vône sú jemnejšie a bolo ich treba viac, aby boli dobre identifikovateľné. Okrem nich som ešte použila vôňu kávy, škorice a ruže. Pokojne použite, čo máte doma. Ak nemáte esenciálne oleje, môžete použiť iné, silno voňavé veci. Ako napríklad podrvené klinčeky, kúsok škorice, kávové zrnká, kôru z citróna, sušenú levanduľu a podobne.

Zo spodnej strany som ešte označila dvojice nálepkami rovnakej farby, pre spätnú kontrolu.

A pomôcka je pripravená!

Ako s ňou pracovať?

Na prvé zoznámenie sa s fľaštičkami postačí jedna sada, druhú necháme mimo dosah. Po jednej berieme do rúk fľaštičku, vrchnáčik otvoríme a zľahka privoniame. Takto prejdeme všetky fľaštičky a aktivitu ponúkneme dieťaťu. Ak v tej chvíli nemá záujem, nič to, ukážeme mu, kde môže fľaštičky nájsť, ak dostane chuť.

Po prvom zoznámení si môžeme zahrať voňavé „pexeso“. Obe sady rozložíme pred seba. Z prvej sady vyberieme prvú fľaštičku, ovoniame a vyberieme prvú fľaštičku z druhej sady. Ak vône súhlasia, vytvoríme z nich dvojicu a uložíme bokom. Ak vône nesúhlasia, pokračujeme v hľadaní ďalej, postupne berieme do rúk jednu fľaštičku po druhej. Postup opakujeme, kým každá fľaštička nemá svoju dvojicu. Podobne potom pracuje dieťa samostatne.

Napokon si môžeme ešte pripraviť aj obrázky reálnych predmetov, ktoré zobrazujú voňavé objekty. Teda ak sme použili napríklad vôňu pomaranča, škorice a levandule, pripravíme kartičky s obrázkami plodu pomaranča, škorice a kvetu levandule. Dieťa potom ovoniava fľaštičky a podľa vône priraďuje k obrázku.

Aktivitka je určená deťom približne od troch rokov vyššie a jej cieľom je ukázať rozdiely vo vôni jednotlivých vecí. Okrem obyčajného ovoniavania je toto cvičenie tiež fajn na tréning sústredenia a koncentrácie. Ako obmenu neskôr môžete použiť napríklad vrecúška s bylinkami, voňavé mydielka, či hľadať vo svojom prostredí voňavé predmety. A keď bude vonku teplejšie, môžete si ďalej cibriť nošteky v prírode, tá ponúka nekonečné možnosti vôní!

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.