Vždy som si hovorila, že ja na matiku skrátka nemám, pretože som skôr umelecká duša. Pripadalo mi, že tieto dve oblasti sa tak vylučujú, že je úplne prirodzené, že ak jedno milujem, k druhému vzťah nebudem mať. Nuž a – už si to nemyslím! 🙂

Na učení sa s deťmi mám úplne najradšej, čo všetko sa naučím ja sama. Keďže štátom dotované učebnice nie sú žiadna sláva, obľúbenou kratochvíľou mi je surfovanie po internete a hľadanie zaujímavostí. Takto som objavila knihu „This is not a math book“. Podľa pár ukážok, ktoré som našla, sa mi zapáčila. Plus ten názov, pre mňa ako ušitý. Objednala som ju z ďalekého Anglicka, dočkala sa doručenia a – u detí nulový záujem. So zvesenou hlavou som ju založila do police. Teraz – o pol roka neskôr – najstaršiu pochytil veľký záujem o geometriu. Lenže učebnica klasicky ponúka úlohy „narysuj úsečku, narysuj priamku“ a vrcholom akčnosti je, ak sa priamka s úsečkou pretnú! Tak si princezná povzdychla, že aká je to škoda, že neexistuje FAKT SUPER kniha na geometriu. Vtedy sa mi rozžiarili oči a spomenula som si na chuderku odloženú knihu a slávnostne ju vytiahla. Zožala obrovský úspech. Teraz v nej pracujeme denne.

To mi vlastne tiež pripomína, čo vravievala pani Montessoriová o senzitívnych obdobiach. Skutočne stálo za to počkať na správnu chvíľu. Kniha je to tá istá, dieťa je to isté, ale načasovanie je iné. S vlastným záujmom frčíme parádne, z mojej iniciatívy by nám to takto radostne nešlo.

Nuž ale späť ku knihe. Na úvod nás trochu potrápili kruhy a rysovanie kružníc. Našťastie dcérka, hnaná túžbou vedieť, čo bude ďalej, prácu s kružidlom pekne zvládla. A to jej otvorilo úplne nové obzory. Najprv sme objavili, ako pomocou kružidla vyrobíme krásny pravidelný kvietok a tiež perfektný šesťuholník. Potom prišla debata na vpísané a opísané kružnice a koľko kružníc sa dá vpísať do rôznych trojuholníkov.

Kružidlo potom vystriedalo pravítko a s jeho pomocou sme vyrobili parabolu. Prostredný synátor nevychádzal z údivu, ako je možné pomocou rovného pravítka vyrobiť oblúk 🙂 Pre istotu to skúšal na troch papieroch, všade to vyšlo!

Skúšali sme kadečo, úsečky vnútri kružníc, rôzne typy trojuholníkov, opakovanie a vytváranie vzorov. A takto sme sa dostali k teselácii. To slovo som počula prvý raz. Okrem toho, že to vizuálne pekne vyzerá, zaujala ma celá „veda“ za tým. Laicky mojou rečou povedané, ide o obrazce, ktoré sa opakujú takým spôsobom, že bez medzier vyplnia celý priestor. Najprv sme išli podľa knihy, neskôr sme si skúšali vyrábať rôzne nové šablóny na teselovanie, no zistili sme, že až také jednoduché to nie je 🙂 Niečo nám vyšlo, niečo nie, každopádne to bola veľká zábava. Prekvapením dňa pre mňa bolo, že sme objavili umelca, ktorý sa preslávil práve vďaka teselácii. Bol to holandský grafik M. C. Escher. Bol fascinovaný symetriou, opakovaním, geometriou. Tvoril svoje diela z opakujúcich sa obrazcov. Pozreli sme si viaceré jeho diela a ešte len teraz som bola paf! Z toho, ako mu to napadlo, ako to vlastne robil, aké je to krásne a – že za tým celým je vlastne matematika.

Postup vám vysvetľovať nebudem, na internete nájdete rôzne ukážky a videá ako na to. Je to celkom návyková zábavka 🙂 Určite vyskúšajte! No a na záver skvelá správa – ako som sa dozvedela, kniha vyšla aj v češtine! Nájdete ju pod názvom Tohle není matika. Tak príjemné tvorenie, rysovanie, majstrovanie, spoznávanie!

A PS – milé panie učiteľky, odložte niekedy nudné učebnice a ukážte deťom celú nádheru, ktorú matematika ponúka. Možno z nich vyrastú vedci a možno umelci, ale každopádne, matiku budú milovať!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *