Po sfúknutí prvej sviečky na torte sa z bábätka stáva seriózny malý človiečik. A len čo spozná krásu chodenia po dvoch, pravé objaviteľské výpravy môžu začať!
Druhý rok dieťatka je pre mňa krásne a fascinujúce obdobie. Rada sledujem, ako zaujato sa na všetky veci díva. Ako skúša. Ako sa pre všetko nadchne. Dokonca aj pre vykladanie riadu z umývačky :-) Veľmi túži robiť veci ako my – veľkáči. Síce s jeho „pomocou“ často veci trvajú neporovnateľne dlhšie, ten čas však stojí za to. Aspoň väčšinou :-)
Toto obdobie záujmu a napodobňovania treba využiť a drobcovi pomôcť, aby sa naučil koordinovať pohyby, aby ho rúčky poslúchali a robili, čo si želá. Okrem toho, že deti nechám, aby sa zúčastňovali každodenných aktivít, či už v kuchyni, či pri upratovaní a pod., rada používam montessori pomôcky. V dnešnej dobe plnej multifunkčných plastových šialenofarebných hračiek sú jednoduché, drevené, jednoúčelové hračky príjemným potešením. Dieťa sa v jednej chvíli sústredí len na jednu vec, tým pádom ju ľahšie zvládne a rastie v ňom pocit, že to dokáže samo.
Tu je výber z našich obľúbených hračiek a činností:
- navliekanie krúžkov na zvislú paličku – originálna pomôcka začína s troma krúžkami rovnakej veľkosti, neskôr je možné pridávať Ďalšie. My sme využili, čo sme už mali. V tomto veku ale samozrejme nejde navliekanie krúžkov podľa veľkosti, ale čisto o tréning motoriky – nájsť v krúžku otvor a správne ho umiestniť
- ak je zvládnuté predošlé, môžeme prejsť na ďalší level – navliekanie krúžkov na vodorovnú paličku – chce to iný pohyb a o čosi viac sústredenia :-)
- hudobná skrinka – v tomto období okolo 1 roka sa u nášho drobca veľmi vyvinul zmysel pre hudbu, má rád zvuky, melódie, piesne. Toto je veľmi individuálne a nemusí sa u každého dieťatka vzťahovať na tento vek, ja som však malého podporovala podsúvaním rôznych hudobných nástrojov
- xylofón s plieškami – mám skúsenosť, že je oveľa lepší, než drevený – vydáva skutočné tóny a dá sa využiť ešte veľmi dlho
- drevený bubienok s guličkou vnútri
- spoznávanie častí tela – drobec sa veľmi rád díval do zrkadla a začal prejavovať záujem o časti svojho tela – najradšej ukazoval pupok :-) Pri prebaľovaní, kúpaní, obliekaní sme mu stále pomenovávali – kde je rúčka, nôžka, a pod.
- prvé knihy – leporelá a knihy s hrubými stranami, jasnými jednoduchými obrázkami ho takisto v tomto veku začali veľmi zaujímať
- voda – veľký záujem mal tiež o vodu – keďže nám toto obdobie vyšlo uprostred zimy, nemohla som ho veľmi často nechať skúmať vodu v prírode, tak aspoň v umývadle sa mohol dosýtosti vymáčať. Veľmi sa mu páčila hra s prírodnou morskou hubkou.
- praktický život – pani M. Montessori kládla veľký dôraz na aktivity bežného života a zapájanie detí do nich. Ku záujmu o vykladanie príboru z umývačky prišiel sám :-)
- naopak, že ak niečo rozleje, treba to utrieť, to sme si vysvetľovali spoločne
- zmyslové aktivity – okrem poznávania vody sme si skúsili aj presýpanie ryže – kvôli neporiadku v bazéniku rozloženom na zemi – skúšal si presýpanie rôznymi naberačkami, do rôznych hrncov a mištičiek
- vkladanie mincí do pokladničky – na obrázku DIY verzia z dózy, na internete sa dá zohnať aj montessori originál – cieľom je opäť trénovanie motoriky – nájsť vhodné nasmerovanie žetónika do úzkeho otvoru
- prvé puzzle – jednoduché kruhy, ktoré sa líšia len veľkosťou, potrebné je nájsť pre každú vhodný otvor
- zatĺkačka – v našom prípade poslúžila najprv bez kladivka ako vkladačka – na trénovanie vkladania paličiek do otvorov
Dúfam, že sme vás inšpirovali k príjemným aktivitám a prajem krásne spoločné chvíle! :-)
PS: Ak Vás montessori prístup zaujíma a chcete mu hlbšie porozumieť, vrelo odporúčam Montessori kurz!