Obdobie medzi druhými a tretími narodeninami dieťatka býva intenzívne zmyslové a tak aj aktivity, ktorým sme sa v tomto období venovali, boli zamerané prevažne na rozvoj zmyslov. A tu sú niektoré z nich aj vám pre inšpiráciu :-)

Vrámci rozvíjania zmyslu zraku sa venujeme aktivitám, ktoré vyžadujú pozorovacie schopnosti. Teda priraďujeme farby, triedime farebné doštičky. Po zvládnutí základných farieb môžeme skúsiť hľadať v blízkom okolí predmety, ktoré majú príslušnú farbu ako farebná doštička. Veľa sme si tiež prezerali obrázkové knihy, pomenovávali obrázky a hľadali skryté detaily. V tomto veku si deti dokážu všimnúť prekvapivé veci :-)

Na rozvoj sluchu som vyrobila jednoduchú domácu pomôcku. Do prázdnych obalov od kinder vajíčok som vložila rozličné veci, ako korálky, ryžu, soľ, rolničky, fazuľu a podobne. Potom sme vajíčkami hrkali a počúvali, aké rozličné zvuky vydávajú. Šuhaj bol ale priveľmi zvedavý a vždy chcel aj vedieť, čo ten zvuk vydávalo, preto som musela vajíčka aj otvárať a sypké suroviny ako soľ sa ukázali dosť nepraktické :-) Okrem toho v tomto veku začal prejavovať veľký záujem o hudbu, pesničky, hudobné nástroje. Veľmi ho zaujali zvončeky a takisto si rád chodí ťukať do kláves v izbe staršej sestry.

Asi najviac aktivít bolo u nás zameraných na hmat a hmatové rozlišovanie. Úžasná a patrične obľúbená (u všetkých vekových kategórií :-)) je hra s kinetickým pieskom. Myslím, že ak by existoval v dobe pani Montessori, tak by ho schválila. Je príjemný na dotyk, nesype sa, nešpiní, dá sa s ním hrať celoročne v izbe a navyše príjemne upokojuje!

Pre pomasírovanie dotykových receptorov aj na nôžkach je dobré nechať dieťatko chodiť naboso po rozličných povrchoch, skúmať terén aj chodidlami, zisťovať a pomenovávať, či to, na čom stojím je hladké alebo drsné, teplé alebo studené a podobne. Použiť sa dajú rozličné materiály, čo nájdete doma, stačí ich naukladať na zem vedľ seba, prípadne ich spolu zošiť a vytvoriť tak „senzorický koberček“.

Hmatom tiež dokážeme rozlišovať rozličné vlastnosti vecí. Napríklad ich veľkosť a tvar. Skúsili sme si triedenie ryže a fazule. Na začiatok som schválne vybrala suroviny, ktoré sú dostatočne kontrastnej veľkosti. Po zvládnutí tejto úlohy sa môžu suroviny zmeniť na iné, kde je rozdiel menej výrazný, napríklad fazuľa a šošovica, či dokonca dva rozdielne druhy fazule a pod.

V tomto istom duchu je aktivita, ktorá nášho malého majstra veľmi potešila – priraďovanie šrúb k maticiam.

Z „originál“ montessori pomôcok sme začali v tomto veku používať valčeky s úchytmi a červené tyče.

Rozlišovať tvary a všímať si, kde sa dajú vložiť podľa počtu dierok a paličiek nám pomohla takáto nastrkovačka.

Na chuť a čuch som zatiaľ nič špeciálne nepripravovala, ovoniavanie a ochutnávanie mu momentálne stačí v rozsahu bežného testovania jedla a kadečoho, čo nájde v záhrade :-)

Samozrejme nezabúdame na praktický život :-) Malý človiečik sa mimoriadne rád do všetkého zapája a chce byť užitočný, tak je dôležité mu to aj umožniť. Že asistuje pri všetkom, čo sa deje v kuchyni, to ani nemusím hovoriť. Okrem klasického miešania a „bavkania sa“ s cestom, už vie napríklad olúpať vajíčko či nakrájať si na kolieska banán.

Pocit samostatnosti umocňuje vychytávka – nádoba na vodu, odkiaľ si ju vie načerpať do pohára celkom sám!

Na nácvik nalievania  prelievania vody sme využili dva džbániky, z ktorých prelieval vodu z jedného do druhého.

Vyšší stupeň je potom prelievanie vody z džbánu do fľaše s užším hrdlom, kde už treba použiť lievik.

Na rozličné aktivity sme začali využívať koberček a po čase synček uznal, že už je dosť veľký a zvládne si ho rolovať a nosiť celkom sám :-)

Rád sa tiež stará o okolie, napríklad polievaním kvietkov.

Koncom leta a na jeseň, keď sme mali v záhrade dostatok kvetín, si skúšal aranžovanie kvetín do vázy. Tu sa zas trénuje jemnosť pohybov, pri neopatrnom zaobchádzaní sa totiž kvetinka zlomí.

Vyrobila som tiež nové zapínacie rámy – okrem suchého zipsu som pridala klasický zips, veľké gombíky a kabátové olivky – tie ešte robia problém.

Veľkým pokrokom bolo tiež samostatné strihanie, zatiaľ len krátkych úsekov. Ale všimnite si to sústredenie!

Na moje prekvapenie, synčeka začalo baviť aj stavať puzzle. V hračkárstve som objavila úplne jednoduché, s malým počtom dielikov. Vedel sa stavaním zabaviť ozaj dlho.

Objavili sme tiež čaro pečiatok a rozličných farieb.

Tak a to je myslím všetko. Aspoň z toho, čo som stihla odfotiť :-) Všetko je to samozrejme len orientačné, každé dieťatko má iné tempo a hlavne iné záujmy. Treba sa v prvom rade nechať viesť tým, o čo samo javí záujem a druhými sa iba inšpirovať.

Prajem krásne spoločne strávené chvíle!

PS: Máte záujem aplikovať montessori prístup doma a chcete mu trochu hlbšie porozumieť? Vyskúšajte Montessori kurz v českom jazyku, z nášho kultúrneho prostredia!

 

 

1 Comment on Montessori aktivity pre 2-3 ročné detičky

  1. u nas taktiez velmi oblubene polievanie a puzzle a k vyvoju hrubej motoriky sa u nas osvedcili tehlicky pre deticky take tie mega velke kocky z ktorych mozno postavit cokolvek

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.