Odkedy som napísala prvý zoznam dostupnej literatúry s témou montessori pedagogiky uplynul už nejaký ten piatok. A medzitým som opäť pri všetkej svojej knižnej obsesii minula investovala pár peniažkov do nových kníh.

Uvažovala som, či ich pridať do predošlého článku, ale už by bol asi pridlhý, tak teda tu je pokračovanie.

Objevováni dítěte som avizovala už v minulom článku, akurát vtedy som len vedela, že vychádza a nič viac. Čítala som ho dlho, predlho, ešte stále nie som celkom na konci, chýba mi pár strán. Ale viete čo? Toto je skutočný créme de la créme medzi montessori knihami. Jednak, že ho Mária Montessori napísala sama, takže je jasné, že sú to jej originálne, pôvodné myšlienky a žiadna „zlá interpretácia“ nehrozí. Navyše, pani M. túto knihu napísala a následne upravovala, až vznikla verzia, ktorú teraz môžeme čítať. Píše v nej, čo si myslela na začiatku, čo sa ukázalo v skutočnosti, priznáva chyby, ktoré pri tvorení metódy, ako ju samotnú deti učili, čo si všímala a čo z toho môže vyvodiť. Vo mne táto kniha zanechala pocit veľkej úcty voči tejto žene, ktorá úplne otvorene priznáva, čo jej išlo a čo nie, v čom robila chyby, ale tiež, ako ich dokázala napraviť. Je tu zrejmé, že sa vyvíjala celý život a že to, čo robila, bolo jej ozajstnou vášňou, že to nebola akási arogantná panička, ktorá niečo vymyslela a okolo toho sa potom točil svet.

Knih je síce značne teoretická a hĺbavá, obsahuje ale oveľa viac praktických vecí, než Tajuplné dětství a Absorbujíci mysl. Obsahuje popis rozličných pomôcok, ak ich vyrábala ona, miestami s dodatkami prekladateľa v akej forme sú zohnateľné dnes. Takisto je tam zakaždým popísaný spôsob, ako s pomôckou pracovať, krásne zrozumiteľne vysvetlené, ako má vyzerať trojstupňová lekcia a prečo je to takto, aký má vlastne význam. Vďaka nej som pochopila veľmi veľa, objasnili sa mi mnohé veci, žasla som nad tým, akú to má všetko logiku. Neľutujem jediný cent, hoci je to kniha z tých drahších.

A teraz k modernejším kúskom.

Nedávno vyšla aj mnou dlho očakávaná kniha od Marie-Héléne Place – 100 aktivit Montessori: Přípravuji své dítě na psaní a čtení. Je určená pre deti vo veku 2-6 rokov. Má rovnaký dizajn ako predošlé knihy z tejto edície, akurát menej obrázkov a viac textu. Úplne celkom stovku originálnych aktivít som tam síce nenašla, niektoré mi pripadali akoby nasilu rozdelené na dve, len aby nabehol väčší počet, z knihy ale dobre vidieť, že na čítanie a písanie sa dá dieťa pripravovať odmalička. Nie v zmysle kreslenia a drvenia písmenok. Práve naopak. Je veľa aktivít, ktoré s rozvojom reči a písma súvisia, hoci na prvý pohľad vyzerajú ako hry, prípadne by nám nejak nenapadlo, že aj toto je prípravou na písanie. Netreba čakať, kým dieťa nastúpi do školy a potom hrrr do písaniek, pomôcť mu môžeme už v predškolskom veku, kým to berie ako hru a po zvládnutí týchto „hier“ bude neskôr jednoduchšie čítať a písať. V závere knihy je tiež príloha – predlohy na výrobu vlastných pomôcok.

Z tej istej série vyšla tiež kniha Éve Hermann – 100 aktivit Montessori: Objevujeme svět. Následne vyšla aj v slovenskom preklade, ale viete, ja som netrpezlivec, mám ju teda v češtine 🙂 Táto je o kúsok lepšia ako predošlá a jej témou je to, čo sa v montessori pedagogike nazýva „kozmická výchova“ – teda prírodné vedy. Pre rodiča, ktorý sa dieťaťu chce venovať aj po tom, čo malo tri roky a nemá možnosť navštevovať montessori materskú školu, je to vynikajúca pomôcka. Objavovať svet spolu s predškoláčikom je nádherné dobrodružstvo! My sme sa z nej už inšpirovali k štúdiu vody, zeme a vzduchu a mienime ďalej pokračovať. Povedala by som, že spomedzi všetkých štyroch dielov tejto série, táto sa mi pozdáva úplne najviac 🙂

Keď na pulty kníhkupectiev dorazila kniha Ako vychovať úžasné dieťa metódou Montessori, poniektorí sa pohoršovali a dudrali, či sa vari nedá vychovať úžasné dieťa nijak inak, ako vďaka montessori. Ale pravdaže sa dá, len netreba byť vzťahovačný 🙂 Možno to nie je celkom najšťastnejší názov, zato kniha je viac než príjemná. Veľmi milo ma prekvapila. Po predošlých skúsenostiach s „moderninami“ som aj váhala, či ju kúpiť a či nie, ale keďže na jej anglický originál boli dobré recenzie, riskla som to. Pravdaže, ako stará monte-harcovníčka som v nej neobjavila nič prevratné. Zato by som ju vrelo odporúčala všetkým rodičom, ktorí o tejto metóde veľa nevedia, či nebodaj si myslia, že montessori sú tie „divné drahé hračky“. Kniha práve aplikuje základné postupy do všedných situácií priemernej rodiny a ukazuje, ako môžeme využiť prínosy montessori metódy bez toho, aby sme denne vyrábali nejaké „vychytávky“ alebo minuli majetok na všetky druhy pomôcok, ktoré trh ponúka. Je plná krásnych farebných fotiek reálnych detí. Číta sa rýchlo a jednoducho – už len to uviesť do praxe 🙂

V komentároch k predošlému článku sa mi objavil tip na zahraničnú knihu Teach me to do it myself.  Zohnala som ju z druhej ruky a potvrdzujem – je takisto veľmi dobrá. Je zameraná výlučne na konkrétne aktivity, bez „filozofie“ okolo toho. Rovnako ako predošlá spomínaná, aj táto ukazuje, ako môžeme bežné veci použiť na rozvíjanie zmyslov, tréning praktických zručností, ako skúmať prírodu, robiť jednoduché pokusy. Ku každej aktivite sú písané aj rozširujúce aktivity alebo iné variácie. Fotiek je tu pomenej, častejšie sú ilustrácie a schémy.

Tak a to by bolo na dnes všetko. Všetko sú to moje názory a nemusí mať každý rovnaký vkus na knihy, všetci sme iní. Dúfam však, že vám môj výber aspoň trochu pomôže v zorientovaní sa, čo trh ponúka a čo z toho by sa vám doma zišlo mať, pokiaľ s montessori len začínate, chcete začať, prípadne už doma aktívne aplikujete a chcete sa posunúť ďalej.

Prvá časť prehľadu je tu: Montessori literatúra – ktorá kniha je tá pravá?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *